Dag 10; Chiang Rai - bergstammen -Golden Triangle - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Alaine Sluys - WaarBenJij.nu Dag 10; Chiang Rai - bergstammen -Golden Triangle - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Alaine Sluys - WaarBenJij.nu

Dag 10; Chiang Rai - bergstammen -Golden Triangle

Door: Alaine

Blijf op de hoogte en volg Alaine

29 September 2014 | Thailand, Chiang Rai

In de vroege ochtend leggen we een pittig stuk af, de bergen in. We worden overgeladen in kleine busjes, want de touringcar trekt deze bergen niet. We komen aan in het Ban Lorcha "hilltribe" village.

Het is een soort openluchtmuseum en bestaat uit een lokale gemeenschap van de traditionele Akha bergstamdorpen. De lokale bewoners leiden ons rond. We mogen zelfs in een huis kijken en krijgen een welkomstdans. Ook krijgen we te zien, welke vallen zij gebruik(t)en om vogels, varkens en zelfs tijgers te vangen als avondmaal.

Het project is mooi, dankzij deze rondleidingen heeft de stam inkomsten en kunnen zij hun kinderen laten studeren.

We vervolgen de weg naar de Golden Triangle. Dit is het punt waar de grenzen van Thailand, Myanmar en Laos samenkomen. (Thailand, Laos & Cambodja) Een aantal van ons maken de klim naar het uitkijkpunt (ik ook). Vanaf hier kun je de drie landen zien liggen. Echt een gaaf gezicht.

Lunchen doen we weer bij een lokaal restaurant, wederom hebben we niets te klagen. De verse pang chit was mijn favoriet!

In de middag varen we nog een keer over de Mekong Rivier, waarbij we langs de drie landen varen. Het varen vind ik iedere keer leuk, dus ik zit weer lekker te genieten in de boot.

We maken de laatste stop bij een heel bekend museum, het opium museum. "Hall Off Opium." Er wordt precies uitgelegd, hoe de handel in opium in zijn werk ging en welke ellende het heeft veroorzaakt. Ook proberen ze bezoekers bewust te maken van de effecten van drugs; lichamelijk, sociaal, economisch en politiek gezien.

In de avond zorgen we ervoor dat onze buschauffeur en de busjongen een extra zakcentje hebben. Iedereen wil de stad in, dus ipv van een taxi of tuktuk brengen zij ons. We betalen direct aan hen en we vermoeden dat de chauffeur het stil houdt naar de baas, dat hopen we eigenlijk ook.

De stad Chiang Rai heeft uiteraard weer een avondmarkt en voor het eerst heel veel restaurantjes. De helft gaat naar de Italiaan en de andere helft naar een verzamel Europees restaurant. (Nederlands, Duits enz). Na het spaghetti fiasco van gister... krijg ik hier een heerlijke spinazie ovenschotel, eindelijk groente!!

Erna nog even gauw "spy wine" inslaan, om vervolgens met een groep bij het zwembad dat pikdonker is na te kletsen. Daarna lekker slapen, want de komende twee dagen worden pittig qua reizen.

• 30 September 2014 - 20:16

Kim Meester:

Leuk Alaine!! Veel plezier nog. Groet Kim

Verslag uit: Thailand, Chiang Rai

Rondreis door Thailand; De Gouden Lotus

Mijn derde reis buiten Europa en eerste reis richting Azië. Een droom die uitkomt. Mijn reis begint in Amsterdam, ik vlieg op Bangkok met China Airlines. Na aankomst in Bangkok blijf ik daar dag 1 tot en met 4 om te acclimatiseren. Dag 5 breng ik door in Ayuthaaya- Tak (de oude hoofdstad van Siam) om tempels en het zomerpaleis van de koning te bezoeken. Dag 6 ga ik noordelijker richting Lampang - Chiang Mai. Hier zijn de lokale markt en het Elephent Hospital twee must see's. Dag 7 & 8; Chiang Mai, hier ga ik naar de Doi Suthep tempel. Dag 9 chiang Mai - Chiang Rai onderweg hiernaar toe, is er een stop ingepland om de heetwaterbronnen te bezoeken en uiteraard weer een tempel, een bijzondere dit keer vanwege de duizenden kleine spiegeltjes waarmee de tempel is versierd. De nacht wordt heel speciaal; een hotel midden in de rijstvelden. Dag 10; Chiang Rai, de ochtend reis ik af naar een dorp waar de bergstammen hun oude tradities laten zien. Na deze dag.. eindelijk.. richting "The Golden Triangle"; Thailand, Laos en Myanmar grenzen hier aan elkaar. Ik ga naar het Opium museum en ga een boottocht over de Mekong rivier maken. Wederom een resort, midden in de rijstvelden. Dag 11; Chiang Rai - Sukothai via een landelijke route, met een stop bij een lokale markt in de eerste hoofdstad van Thailand (Sukhothai). Dag 12; Sukothai - River Kwai, op weg naar Kanchanaburi (provinciehoofdstad aan de rivier). Bezoek an de brug over de rivier en en museum en de ere begraafplaats van Kanchanaburi. Dag 13; River Kwai, misschien even naar de watervallen of een sportieve dag met mountainmike. Dag 14; River Kwai - Hua Hin/Cha-Am; in de ochtend naar de enorme drijvende markt en een bezoek aan de 'trein-markt'. Na de lunch verder via de kust een stop bij Khao Yao, waar een grote liggende bouddha een hotspot is. Dag 15; Hua Hin/Cha-Am - Chumpon; op weg naar Krabi, hier een overnachting. Het is een echte vissersplaats met ons hotel aan een "ongerepte goudgele kust". Chumpon wordt ook wel de toegangspoort tot het Gouden Zuiden genoemd. Dag 16 & 17 Chumpon - Krabi; de reis vervolgd in zuidelijke richting en onderweg een stop om bij een rubberplantage verse ananas te proeven. Daarna de aankomst in Krabi, een van de meest spectaculaire kustplaatsen van Zuid-Thailand. Ik verblijf 2 nachten in Ao Nang, waar je vanaf het strand zicht hebt op de uit zee oprijzende kalkstenen rotsformaties hebt. Dag 18; Krabi - Phuket, een schitterende route langs de reusachtige kalkformaties en krijtrotsen naar het natuurgebeid van Phang Nga, waar we met de groep een boottocht maken door de baai met veel tropische vogels. Vervolgens naar het tropische eiland Phuket voor een verblijf in een hotel met zwembad. Dag 19, 20 & 21; Phuket, genieten van parelwitte zandstranden, tropische palmen, avondmarkten, winkels en restaurants. Op dag 21 vertrek in de namiddag naar de luchthaven voor de terugvlucht Bangkok - Amsterdam. Dag 22; Aankomst in Amsterdam.

Vluchtschema:

CI 066 19 sept Adam - Bangkok 14.15-06.55* aankomst vlg dag