Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Alaine Sluys - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Alaine Sluys - WaarBenJij.nu

Bangkok

Door: Alaine

Blijf op de hoogte en volg Alaine

22 September 2014 | Thailand, Bangkok

19-9 - 20-9

Om 14.15 vertrok mijn Vliegtuig vanuit Amsterdam richting Bangkok. Tijdens de vlucht begint de Aziatische beleving al. Dames met witte gezichtjes en roze wangen en lippen staan flink glimlachend in het gangpad, om iedereen op zijn wenken te bedienen. Als je iets vraagt, krijg jij de dankjewel te horen, terwijl wij dat andersom gewend zijn.

Na een vlucht van ongeveer 12 uur, waarvan ik helaas geen minuut heb kunnen slapen.... Moe aangekomen op Bangkok airport. Na de bagage drop-off, kwam de groep bij elkaar, dankzij de reisleidster die een fox bord omhoog hield. Even gauw de groep checken en hup, de bus in.

In de bus werden we vriendelijk verwelkomd door een klei, Thais mannetje. Hij heette ons welkom en blijkt de gids voor 17 van de 22 dagen. Jan Jong heet hij, maar dan in het Thais geschreven.daarna stelde de reisleidster zich voor. Shit een Belg, ik haat Belgische accenten. Maar Monique blijkt, ondanks dat ze graag alles 3x herhaalt, een leuke reisleider.

Aangekomen in het hotel, waren de kamers zoals de reisleidster al verwachtte.. Nog niet gereed. Eerst maar even de stad in om te pinnen dan, want niemand had de Thaise Bath bij zich en met euro's kun je hier niets! Bij de zesde bank eindelijk succes! Dat was fijn, want in Bangkok in lange broek en met handbagage lopen, is slopend. Inmiddels verwachtten we dat de kamers klaar waren, dus op naar het hotel. Alles was keurig netjes. Schoon en fris en met een bed, waar de gemiddelde Hollander jaloers op kan zijn; hier kan ik wel aan wennen!

Maaaar slapen zit er niet in, want we zijn vroeg in de ochtend aangekomen en om de jetlag te beperken, zal je metren in het ritme mee moeten gaan. Dus hup, bikini aan en zwemmen maar. Na het zwemmen nog even douchen voor het welkomstdiner en de uitleg van onze Monique.

Na het diner, wat een buffet van prima kwaliteit bleek, zijn we met een groep Bangkok in gegaan, omdat het nog steeds geen bedtijd was. Iedereen was erg moe en wilde nog wel even wakker blijven. Na de stad nog gauw even een drankje voor het hotel gedaan (een bar was niet te vinden). Daarna eindelijk naar bed!

De eerste dag in Bangkok; de wekker gaat om 6.15 uur, want er staat een citytour op het programma. Onderweg naar de eerste tempel, verteld Jan Jong dat hij uit een arm gezin komt en om die reden een aantal jaren monnik is geweest. Een monnik leeft van de giften van het volk. De monnik staat boven de burger en de burgers verzorgen twee keer per dag een maaltijd voor de monniken. Ook kunnen zij gratis studeren, wat aantrekkelijk is voor arme mannen, die toch een studie willen doen.

Jan Jong legt nog meer uit; in Thailand doet een man voor het huwelijk twee dingen: het leger dienen en 3 aaneen gesloten maanden het klooster in, om als monnik te leven. De mannen zijn dan vanaf 20 jaar. Eigenlijk is dat in strijd met het boeddhisme, maar in Thailand hebben mannen dienstplicht. Dus omdat de wet het zegt, kan een monnik probleemloos dienen. (Uiteraard niet terwijl hij monnik is)

De monniken mogen het klooster niet verlaten, tenzij een familielid overlijdt, of er een andere ernstige reden is. Ik hoopte onwijs een ceremonie mee te kunnen maken hier in Thailand.

Ondertussen zijn we aangekomen bij de eerste en een van de bekendste tempels van Bangkok. De liggende Buddha is hier zo speciaal. Hij is gigantisch en dat maakt de tempel erg indrukwekkend. Uiteraard loopt iedereen op blote voeten. We moeten de oksels bedekken, oksels zijn namelijk onrein in Azië. Ook mag je nooit recht tegenover een Buddha staan en als je in een tempel zit, zijn je voeten altijd naar achteren gericht, of zit je in kleermakerszit.

Na deze tempel, zijn we door gegaan naar de volgende tempel, op hetzelfde terrein. Het was er druk, dus de Thaise gids ging even kijken wat er gaande was. Wat bleek?! Er was een bijzondere ceremonie gaande! We mochten een voor een de tempel in, om niemand te storen. Het was een ceremonie, waarin een aantal jonge mannen laten zien dat zij monnik willen worden.

Het was erg bijzonder om mee te maken. De gebeden waren monotoom, zoals je die op tv ziet. Ik vond het echt een cadeautje om mee te maken!

Van de tempel reizen we wederom per bus, door naar het paleis. De kledingeisen bij de tempels zijn strikt, maar hier wordt je zelfs gescreend! Er wordt voor me een dame uitgepikt, die een te korte rok aan heeft. Zj mag na het ombinden van omslagdoeken, alsnog verder. Het paleis was vooral bijzonder, vanwege de Thaise en Chinese gecombineerde bouwstijl. Ook kon je een paar prachtige plaatjes schieten, dankzij de hoogte van het gebouw.

Na het paleis zijn we per typisch thais bootje over de machtige mekong rivier gevaren. Je kunt vanaf het water goed zien hoe de thai leeft. Kleine huisjes op palen, gewoon in de rivier gebouwd. De contrasten zijn groot. Van villa achtige gevouwen, tot zeer primitieve huisjes. Vies, scheef en gemaakt van afvalmateriaal. Onderweg hebben we de vissen gevoerd. De Thaise wateren zitten er vol mee. Het voeren van de vissen is goed voor je karma.

Na het varen was het tijd om weer even lekker af te koelen aan het zwembad. Daarna trok iedereen zijn eigen plan. Een gedeelte ging naar een show, anderen (waaronder ikzelf) de stad in naar de rosse buurt, bekend om de shemales. We hebben veel shemales gezien en dames in weinig kleren. Verder zijn er wat bars en restaurants. Uiteindelijk hebben we bij de Mexicaan gegeten en zijn nog even op stap geweest. Daarna weer terug naar het hotel, om te slapen.. Want de dag erop gaan we weer vroeg op pad.

Om 6.00 uur gaat de wekker. Vandaag maken we een fietstocht dwars door Bangkok. De tourleader is een Nederlands meisje en de crew is super. We fietsen over marktjes, door steegjes en zowat door de keuken van de lokale Thai. We zien hoe er gekookt wordt, gewerkt en we komen een kindje tegen dat wordt gewassen. Als we aankomen, zijn er spontaan lokalen die het verkeer gaan regelen, zodat wij elkaar niet kwijtraken.

Even later komen we in een prachtige natuur. Het blijkt een aangelegde kokosnoot-bomen plantage. Het ziet er prachtig uit en er staan veel lotusbloemen. Aan het einde van de tour gaan we het laatste stuk met de boot en komen we weer terug bij "Ko van Kessel", de bekende Nederlandse fiets verhuur met Nederlands sprekende gidsen.

Na de tour even uitpuffen aan het zwembad, want de hitte tijdens het fietsen maakt je rozig. Tot slot naar deArabische buurt gelopen en daar in een soort bazaar gegeten. Wederom op tijd naar bed, want morgen gaat de wekker om 6.00 uur, om via kanachaburri richting Ayutthaya te rijden. Zo'n 400km vanaf Bangkok, we leggen die afstand per bus af.

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Rondreis door Thailand; De Gouden Lotus

Mijn derde reis buiten Europa en eerste reis richting Azië. Een droom die uitkomt. Mijn reis begint in Amsterdam, ik vlieg op Bangkok met China Airlines. Na aankomst in Bangkok blijf ik daar dag 1 tot en met 4 om te acclimatiseren. Dag 5 breng ik door in Ayuthaaya- Tak (de oude hoofdstad van Siam) om tempels en het zomerpaleis van de koning te bezoeken. Dag 6 ga ik noordelijker richting Lampang - Chiang Mai. Hier zijn de lokale markt en het Elephent Hospital twee must see's. Dag 7 & 8; Chiang Mai, hier ga ik naar de Doi Suthep tempel. Dag 9 chiang Mai - Chiang Rai onderweg hiernaar toe, is er een stop ingepland om de heetwaterbronnen te bezoeken en uiteraard weer een tempel, een bijzondere dit keer vanwege de duizenden kleine spiegeltjes waarmee de tempel is versierd. De nacht wordt heel speciaal; een hotel midden in de rijstvelden. Dag 10; Chiang Rai, de ochtend reis ik af naar een dorp waar de bergstammen hun oude tradities laten zien. Na deze dag.. eindelijk.. richting "The Golden Triangle"; Thailand, Laos en Myanmar grenzen hier aan elkaar. Ik ga naar het Opium museum en ga een boottocht over de Mekong rivier maken. Wederom een resort, midden in de rijstvelden. Dag 11; Chiang Rai - Sukothai via een landelijke route, met een stop bij een lokale markt in de eerste hoofdstad van Thailand (Sukhothai). Dag 12; Sukothai - River Kwai, op weg naar Kanchanaburi (provinciehoofdstad aan de rivier). Bezoek an de brug over de rivier en en museum en de ere begraafplaats van Kanchanaburi. Dag 13; River Kwai, misschien even naar de watervallen of een sportieve dag met mountainmike. Dag 14; River Kwai - Hua Hin/Cha-Am; in de ochtend naar de enorme drijvende markt en een bezoek aan de 'trein-markt'. Na de lunch verder via de kust een stop bij Khao Yao, waar een grote liggende bouddha een hotspot is. Dag 15; Hua Hin/Cha-Am - Chumpon; op weg naar Krabi, hier een overnachting. Het is een echte vissersplaats met ons hotel aan een "ongerepte goudgele kust". Chumpon wordt ook wel de toegangspoort tot het Gouden Zuiden genoemd. Dag 16 & 17 Chumpon - Krabi; de reis vervolgd in zuidelijke richting en onderweg een stop om bij een rubberplantage verse ananas te proeven. Daarna de aankomst in Krabi, een van de meest spectaculaire kustplaatsen van Zuid-Thailand. Ik verblijf 2 nachten in Ao Nang, waar je vanaf het strand zicht hebt op de uit zee oprijzende kalkstenen rotsformaties hebt. Dag 18; Krabi - Phuket, een schitterende route langs de reusachtige kalkformaties en krijtrotsen naar het natuurgebeid van Phang Nga, waar we met de groep een boottocht maken door de baai met veel tropische vogels. Vervolgens naar het tropische eiland Phuket voor een verblijf in een hotel met zwembad. Dag 19, 20 & 21; Phuket, genieten van parelwitte zandstranden, tropische palmen, avondmarkten, winkels en restaurants. Op dag 21 vertrek in de namiddag naar de luchthaven voor de terugvlucht Bangkok - Amsterdam. Dag 22; Aankomst in Amsterdam.

Vluchtschema:

CI 066 19 sept Adam - Bangkok 14.15-06.55* aankomst vlg dag